Billy og Maria som pedagogisk verktøy i skolen

Hei,

Jeg heter Torhild Aase og jobber som adjunkt på Nordbygda skole i Notodden.

Ut fra tidligere erfaringer med PALS og PMTO som adferdsverktøy i skolen, har jeg blitt opptatt av hvordan man kan konkretisere disse verktøyene, for å billedliggjøre adferd i skolen for elevene. Tidligere har jeg visualisert skolens regelmatriser, gjennom Tommy og Trine på Aronsløkka skole i Drammen. Dette gav positive erfaringer.

Jeg håper at Billy og Maria kan bidra til sosial opplæring i en bredere form, slik at de kan tas i bruk ved ulike pedagogiske skolevisjoner.

Jeg ønsker at Billy og Maria skal kunne bidra til visualisering av skoleregler og kartlegging av adferd, samtidig som de hjelper læreren å forklare ulike situasjoner. Sammen med barna, kan skolen lage rollespill, fortellinger og læringssamtaler, som bidrar til en positiv læring om sosial adferd i skolen.

Foreløpig har jeg brukt figurene  litt sporadisk rundt i forskjellige klasser, før jeg tok dem fram min egen klasse (5. klasse). Jeg har også brukt figurene i adferdsundervisning sammen med elever med språklige, eller sosiale vansker.

5. klasse har nå begynt å bruke figurene i samspill med 1. klasse. dette er et prosjekt jeg tror at kan bli svært fruktbart i fremtiden. Elevene har vær kjempeflinke til å hjelpe meg med å utvikle prosjektet. Man skulle kanskje tro at de begynner å bli for store, men det er tydeligvis ingen hindring, ettersom de ofte etterspør å få jobbe med prosjektet.

Figurene er også brukt noe i hele skolen, men dette er forløpig noe usammenhengende. Kanskje prosjektet kan vokse seg større inn i fremtiden?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hva synes du?